|
24.03.2009 15:24:49
|
|
anita kokkonen
Aktiivi
Rekisteröitynyt: 21.12.2003
|
Meiltä löytyy kaksi aussia ja yksi saksanmetsästysterrieri. (jos siis sakulla tarkoitat tätä rotua etkä sakemannia...) Saku on tosiaan todella vaativa rotu, mutta kokemuksesta kyllä sanon, että aussi on myös vaativa, mutta aivan eri tavalla! Itsellä nousee heti niskakarvat pystyyn kun joku sanoo haluavansa aussin kotikoiraksi, mutta ymmärrän myös sen että aktivoida voi silti koiraa vaikka se kotikoira olisikin... Neuvoisin tutustumaan mahd. moneen aussiin ja mieti tarkkaan. Nämä rodut eroaa toisistaan aika hurjan paljon! |
|
24.03.2009 22:41:02
|
|
Sanna Harju
Error
Rekisteröitynyt: 24.03.2009
Sakulla tarkoitan saksanpaimenkoiraa.
Mitä näitä keskusteluja olen lukenut, ymmärrän kuinka paljon tekemistä aussie kaipaa, mietin kyllä myös muita ns. vähän vähemmän aktiviteettia kaipaavia rotuja. Ns. kotikoira on aika laaja käsite, itse tarkoitan kotikoiralla pikemminkin sitä etten ole kiinnostunut kilpailemisesta, mutta muuten kyllä harrastamisesta mahdollisuuksien mukaan. Agility, toko ja ehkäpä jälki kiinnostavat. Riippuu sitten siitä kuinka hyvät mahdollisuudet näihin on kotipaikkakunnallani, koska en omista autoa. Ja niistä tietenkin otan selvää ennen kuin olen koirarodusta päättänyt. Oli rotu nyt sitten mikä tahansa, haluan harrastaa. Saksanpaimenkoira ja aussie ovat nyt ns. pääsijalla. Aion tietenkin ottaa aussiesta vielä paljon selvää ja yrittää päästä tutustumaan rodun edustajiin ennen kuin lopullisen päätöksen teen. Ja mietintä aikaa on tässä vielä paljon, koiran hankkiminen ei ole tällä hetkellä vielä mahdollista rahatilanteen takia, mutta kovalla vauhdilla säästellään ja jos viimeistään ensi kesänä olisi löytynyt ns. se oma rotu mistä on aivan varma. Saksanpaimenkoirat ovat jo valloittaneet sydämen, mutta kuten aikaisemmin sanoin, olisi myös kiva tutustua johonkin uuteen rotuun. |
|
24.03.2009 23:10:35
|
|
Eeva Siuruainen
Näppiksenrankaisija
Rekisteröitynyt: 08.04.2005
|
Kotikoiralla ihmiset yleensä tarkottaa koiraa joka toimii lenkkeilykaverina ja seurana jokapäiväisessä elämässä. Mielestäni harrastustarkoitukseen hommattu koira ei ole kotikoira vaikkei sillä ois tarkoitustakaan kisata. Koirallehan on ihan sama kisataanko sitä vai ei kunhan aktiviteetteja riittää.
En näkis estettä aussien ottamiselle kunhan vain ensin ottaa selvää että mihin on oikeasti ryhtymässä. Saksanpaimenkoira on kuitenkin niin paljo erilainen kuin aussie ja molemmissa luonne vaihtelee lähes sohvakoirasta kovaa ja hyperaktiiviseen hyrrään joka vaatii niin jämyn omistajan ettei monesta edes siihen ole.
Minä esim en halunnut sitä pentueen vilkkainta tapausta vaikka aussien olenkin omistanut ennen Minaa, mutta kyllä tuossa pennussa intoa ja rahkeita riittää ihan mihin vaan ja luonnetta löytyy.
25.03.2009 12:27:20
|
|
Sanna Harju
Error
Rekisteröitynyt: 24.03.2009
Aivan, pitänee siis sanoa että harrastavaan kotiin 
Aion kyllä kasvattajan mielipidettä kysyä, että minkä luontoinen pentu minulle sopisi, oli rotu nyt sitten tulevaisuudessa mikä tahansa. Saksanpaimenkoirani kanssa teimme vanhempieni kanssa ns. huonoimman valinnan mitä vaan voi tehdä kun koiraa hankkii, katsoimme ulkonäköä. Siinähän sitten olikin tekemistä, koira todella kovapäinen, mutta kunnialla selvittiin. Mutta virheistään oppii ja nyt on sitten enemmän järkeä päässä kun seuraavan koiran hankkii.
|
|